Afvallen

Effectieve Vetverbranding Dankzij deze 3 Eenvoudige Tips!

posted by fitofniet 11 september 2016 0 comments
effectieve-vetverbranding

Vraag jij je wel eens af hoe je van je overtollige vet af kan komen? Het lichaam werkt op zo’n manier dat wanneer je calorieverbruik hoger is dan je inname, het lichaam op de reserves gaat interen. Hierdoor kun je vetverbranding stimuleren. In dit artikel wordt er nader ingegaan op de drie eenvoudige tips voor een effectieve vetverbranding.


Top 3 tips voor een effectieve vetverbranding

  1. Water
  2. HIIT Cardio (High Intensity Interval Training)
  3. Voldoende slaap

1) Water

water drinken
Water heeft een belangrijke rol in het ondersteunen van de lever. Het doel van de lever is om je lichaam vrij te maken van gifstoffen. Daarnaast ondersteund de lever in het verbranden van opgeslagen vet voor energie.

Als er niet voldoende vochtinname is dan moet de lever deze taak ook nog eens van de nieren overnemen. Daardoor moet de lever harder werken, waardoor de effectiviteit van de vetverbranding afneemt.

Dus, door voldoende water te drinken functioneren de nieren beter en kunnen ze effectiever afvalstoffen verwijderen uit het lichaam. Voor een effectieve vetverbranding behoor je 2 tot 2,5 liter water per dag te drinken.

Bovendien, door het drinken van een glas water voor een maaltijd kan je je  eetlust verminderen, waardoor je niet te veel gaat eten. Te veel eten (boven je onderhoud eten) is de grootste oorzaak voor gewichtstoename. Per slot van rekening heeft water geen calorieën en is het ook nog eens helemaal gratis!

2) HIIT Cardio

Onderzoekers van Laval Universiteit uit Canada hebben een onderzoek uitgevoerd betreffende HIIT cardio (High Intensity Interval Training) ten opzichte van laag intensiteit cardio.

Het onderzoek was heel simpel. Er waren  twee groepen. Eén groep had 15 weken lang een HIIT- cardioprogramma gevolgd en de andere groep 20 weken lang een lage-intensiteit cardioprogramma. Hoewel de groep met lage-intensiteit cardio meer calorieën had verbrand, was de andere groep duidelijk meer lichaamsvet kwijtgeraakt.

In een gelijksoortig onderzoek, dat in 2002 was uitgevoerd door East Tennessee State University, waren er overeenkomstige resultaten geboekt als in dat van Laval University.

hiit-cardio

Het meest recente onderzoek op dit gebied bevestigt de eerder genoemde resultaten uit voorgaande onderzoeken.

Eén groep heeft 20 minuten lang een HIIT cardioprogramma gevolgd, waarbij ze 10 seconden lang moesten sprinten gevolgd door 14 seconden rust. De andere groep heeft een 40 minuten lang cardioprogramma  uitgevoerd met een intensiteit van 60 procent MHR (Maximale Heart Rate).

Je raadt het al, de eerste groep is  6 keer meer lichaamsvet kwijtgeraakt dan de tweede groep! Met andere woorden, HIIT cardio bevordert de vetverbranding beter.

3) Voldoende Slaap

Slapen is van vitaal belang. Of het nou gaat om effectieve vetverbranding of om spieren opbouwen.

In het volgende onderzoek dat hier nader wordt toegelicht volgden twee groepen hetzelfde dieet schema om af te vallen. Tijdens dit onderzoek had groep A een gemiddelde slaapduur van 5,5 uur en groep B 8,5 uur. Vervolgens werd er gekeken naar wat dit tot voor effect had op het verliezen van gewicht.

Onderzoekers hadden ontdekt dat groep B 45 procent meer vet had verbrand dan groep A. Daarbij heeft groep A ook nog eens meer spiermassa verloren dan groep B.

Tenslotte: tekort aan slaap veroorzaakt  meer honger!

Slapen heeft invloed op de hormonen. Die beïnvloeden vervolgens de eetlust. Door minder dan 8 uur per dag te slapen, wordt  het niveau van het hormoon leptine verlaagd.

Tegelijkertijd wordt het niveau van het hormoon ghreline (eetlusthormoon) verhoogd. Mensen met weinig slaap kunnen tot 300 calorieën meer eten dan mensen met voldoende slaap.

Conclusie

Hier waren ze dan, de top 3 meest effectieve manieren voor vetverbranding.

  • Voldoende water
  • High interval training
  • Voldoende slaap

Zorg er dus voor dat je voldoende water (2 – 2,5 liter) per dag drinkt. Een high interval training doet (het maakt niet uit wat voor cardio oefeningen je doet. Zolang het met een hoge intensiteit wordt uitgevoerd).

En als laatste, neem voldoende slaap. Minimaal 8 uur per dag. Dit zorgt niet alleen voor een optimale vetverbranding maar helpt ook met spiermassa opbouwen.

You may also like

Leave a Comment

Deze website maakt gebruik van Cookies om u de beste gebruikerservaring te bieden. Voor een optimale gebruikservaring klik op 'Cookies Accepteren'.

WeePie Cookie Allow cookie category settings icon

Cookie instellingen

Hieronder kunt u kiezen welk soort cookies u op deze website toestaat. Klik op de knop "Cookie-instellingen opslaan" om uw keuze toe te passen.

FunctioneelFunctionele cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

AnalyticsDeze cookies verzamelen anonieme, geaggregeerde gegevens en stellen ons in staat onze meest populaire pagina's en content te identificeren, om onze website en de ervaring die we bezoekers bieden te verbeteren. Deze cookies weigeren heeft een negatieve invloed op ons vermogen ons product en onze diensten te verbeteren.

Social mediaDeze cookies stellen onze bezoekers in staat onze inhoud te delen met hun vrienden en op sociale netwerken. Ze kunnen activiteiten op verschillende websites traceren, om een ​​gebruikersprofiel samen te stellen. Zo kunnen ze relevantere inhoud aanbieden op andere bezochte websites.

AdvertisingOnze website plaatst advertentie cookies om u advertenties van derden te tonen op basis van uw interesses. Deze cookies kunnen uw persoonlijke gegevens volgen.

OverigOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die geen analytische, sociale media of advertenties zijn.

WeePie Cookie Allow close popup modal icon