Fitness

Fitness Mythes: Top 5 Fitness Mythes Op Een Rij!

posted by fitofniet 31 december 2016 0 comments
fitness mythes

Je zal er vast al eens van hebben gehoord, maar hopelijk heb je er niet naar geluisterd! Vooral als een beginnend fitnesser is het lastig om de feiten van mythes te onderscheiden. Hier zijn ze dan. Mijn persoonlijke top 5 fitness mythes op een rij.


Mijn Top 5 Fitness Mythes

1. Als het gaat om trainen, hoe meer hoe beter

Hoe vaak heb je dit wel niet gehoord? Hoe vaker en harder je traint, des ter betere resultaten je zal krijgen.

Het is belangrijk om eerst te begrijpen wat met ‘harder’ en ‘meer’ precies bedoeld wordt.

Als het gaat om de intensiteit, frequentie en het volume van je trainingen zodanig te verhogen om een optimale spieropbouw te realiseren, kan het absoluut geen kwaad.

Maar alles heeft een limit. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je deze limit niet overschrijdt.

Doe je dit wel, is de kans groot dat je overtraind raakt. Overtraining is het laatste wat je wilt doen als je een natural bodybuilder bent! Waarom?

Overtraining ontstaat wanneer de opgelegde belasting op je lichaam groter is dan het benodigde herstel. Als één van de gevolgen, zal je merken dat jouw prestaties plotseling verslechteren.

Maar het is meer dan alleen de verslechterde prestaties. Overtraining kan zelfs nadelige gevolgen hebben voor je gezondheid. Hormonale disbalans en een verzwakt immuunsysteem zijn hier voorbeelden van.

Kortom, overtraining is slecht voor je. Dit wordt keer op keer bevestigd door wetenschappelijk onderzoek.

2. Van vet eten word je dik

vetten

Het eten van TEVEEL vetten maakt je inderdaad dik. Net zoals eten van teveel eiwitten of koolhydraten.

Om af te vallen moet je onder je onderhoud gaan eten. Het calorieverbruik moet hoger zijn dan je calorie-inname. Je komt pas aan wanneer het calorieverbruik lager is dan je calorie-inname.

Met andere woorden, het gaat om de totale hoeveelheid calorieën en niet perse om de hoeveelheid vetten die je eet.

Echter, levert 1 gram vet 9kcal op. In tegenstelling tot eiwitten en koolhydraten (4kcal). Je calorie-inname neemt dus sneller toe door het eten van vetten.

Verder spelen vetten een belangrijke rol in ons lichaam. Dus vermijd ze niet!

3. ’s Avonds eten maakt je dik

's avonds eten
Word je van ’s avonds eten echt dik? Waarschijnlijk niet.

Er wordt beweerd dat er een verband is tussen ’s avonds eten (meestal na 20:00 uur) en gewichtstoename. Hoewel er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is, is het vooralsnog niet bewezen dat er daadwerkelijk een verband zou zijn. Daarvoor moeten we nog afwachten!

Uit mijn eigen ervaring kan ik vertellen dat het niet klopt. Tijdens het cutten heb ik vaak genoeg maaltijden na 22:00 uur ’s avonds gegeten en heb ik  met succes vet verloren. Het is eigenlijk best logisch. Zolang je onder je onderhoud blijft eten of het nou 20:00 uur ’s avonds is of niet, je lichaam gaat deze calorieën niet als vet opslaan.

Het is wel zo, dat wanneer je langer wakker blijft de kans groter is dat je ook meer gaat eten. Hierdoor wordt jouw calorie-inname wellicht te hoog, waardoor je niet meer onder je onderhoud blijft.

4. Fitness apparaten zorgen voor spierdefinitie en losse gewichten voor Spieropbouw

Hoewel ik weinig gebruik maak van fitness apparaten (machines) op de sportschool, vind ik dat dit tot één van de stomste fitness mythes behoort.

Jouw lichaam weet niet of je nou met losse gewichten traint of je gebruik maakt van de fitnessapparatuur. Wat jouw lichaam wel voelt, zijn inspanning en overload.

Dus, zolang je op de fitnessapparatuur met een voldoende overload traint, zul je zien dat het mogelijk is om ook spiermassa op te bouwen.

5. Shortcut naar een sixpack

Dit is één van mijn meest favoriete fitness mythes.

Het is heel simpel. Om je sixpack zichtbaar te maken, moet je vet verliezen. Afhankelijk van hoeveel vet een individu heeft, kost dit meestal veel tijd en inspanning. Als er een snelkoppeling naar was, dan had iedereen met een sixpack rondgelopen.

Je kunt wel op een effectievere manier je calorieën verbranden/vet verliezen. Dat is wat anders dan een sixpack kweken binnen paar dagen!

Wat is jouw favoriete fitness mythe?

Dit waren ze dan. Mijn top 5 fitness mythes op een rij.

Helaas zijn er nog veel meer fitness mythes. Ken jij ook één waarbij je denkt dat het zeker in dit rijtje thuishoort?

Laat het mij dan weten door een reactie hieronder te plaatsen!

You may also like

Leave a Comment

Deze website maakt gebruik van Cookies om u de beste gebruikerservaring te bieden. Voor een optimale gebruikservaring klik op 'Cookies Accepteren'.

WeePie Cookie Allow cookie category settings icon

Cookie instellingen

Hieronder kunt u kiezen welk soort cookies u op deze website toestaat. Klik op de knop "Cookie-instellingen opslaan" om uw keuze toe te passen.

FunctioneelFunctionele cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

AnalyticsDeze cookies verzamelen anonieme, geaggregeerde gegevens en stellen ons in staat onze meest populaire pagina's en content te identificeren, om onze website en de ervaring die we bezoekers bieden te verbeteren. Deze cookies weigeren heeft een negatieve invloed op ons vermogen ons product en onze diensten te verbeteren.

Social mediaDeze cookies stellen onze bezoekers in staat onze inhoud te delen met hun vrienden en op sociale netwerken. Ze kunnen activiteiten op verschillende websites traceren, om een ​​gebruikersprofiel samen te stellen. Zo kunnen ze relevantere inhoud aanbieden op andere bezochte websites.

AdvertisingOnze website plaatst advertentie cookies om u advertenties van derden te tonen op basis van uw interesses. Deze cookies kunnen uw persoonlijke gegevens volgen.

OverigOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die geen analytische, sociale media of advertenties zijn.

WeePie Cookie Allow close popup modal icon