FitnessSpiermassa

Gewichtsvest 30 kg Ervaring – Muscle Power

posted by fitofniet 16 augustus 2019 3 Comments
Gewichtsvest

Wat is een gewichtsvest?

Hoe suf het ook mag klinken, de naam verraad het al, een gewichtsvest is een speciale vest waar extra gewicht aangehangen kan worden of het gewicht is al in het vest verwerkt.

Deze gewichtsvesten variëren daarbij in gewicht. In dat opzicht is er genoeg keuze. Het principe van een gewichtsvest is om met extra gewicht, naast het eigen lichaamsgewicht te trainen.

Sommige gewichtsvesten hebben van zichzelf al een vast gewicht en dit kan niet aangepast worden. In dit geval zit het gewicht al in de vest verwerkt. Bij andere vesten is dit verstelbaar en kan er gewicht aan toegevoegd worden of van afgenomen worden.


Waarom ik een gewichtsvest heb aangeschaft?

De reden waarom ik voor het aanschaffen van een gewichtsvest was, is omdat ik ook graag oefeningen thuis doe.

Af en toe kom ik er niet aan toe om naar de sportschool te gaan. Dit maakt mij in zekere zin afhankelijk van de sportschool. Doordat ik een gewichtsvest heb, kan ik de oefeningen die ik thuis uitvoer qua intensiviteit verhogen zonder dat het bij een standaard thuisoefening blijft. Het aantal herhalingen zijn natuurlijk te verhogen met of zonder gewichtsvest. Echter, het verhogen van het gewicht tijdens de training draagt bij aan het vergroten van je spiermassa.

De oefeningen die ik met het gewichtsvest doe, zijn onder andere de wide push ups, normale push ups en de diamond push ups. Hiermee train ik verschillende spiergroepen, waaronder de biceps, triceps en borst. Voor mijn benen voer ik squats uit met het vest aan. Na afloop van iedere herhaling voel ik dan ook mijn hamstrings branden. Maar de hamstrings zijn niet de enige spieren die je hiermee traint. De quadriceps (de vier grote spieren aan de voorkant van de bovenbeen), kuiten, glutes (oftewel bilspieren), heupen en buikspieren activeer je ook door middel van deze oefening.

Uiteraard kun je ook aparte oefeningen voor de kuiten doen door met je rug rechtop tegen een muur of wand aan te leunen en op je tenen te balanceren. Herhaal dit meerdere malen en je zult het voelen in je kuiten.

Waarvoor is een gewichtsvest goed?

Een gewichtsvest draagt bij doordat de vest verstelbaar is in gewicht. Hierdoor kan ik op één moment bijvoorbeeld trainen met 10 kg en mocht ik een oefening toch zwaarder willen pakken om mijn spieren extra te prikkelen dan verstel ik het gewicht door extra gewichtsblokken in de vest te stoppen.

Hoe train ik met een gewichtsvest?

Het klinkt als iets dat vanzelfsprekend is, maar toch hier kunnen er nog fouten worden gemaakt. Het gewichtsvest komt met losse gewichten en ieder gewichtsblok heeft een compartiment in de vest. De vest kan tot 30 kg in gewicht worden verhoogd. Momenteel train ik met het gewichtsvest met 15 kg.

De gewichten zitten al in de vest wanneer ik het aandoe. Er zijn efficiëntere manieren om dit te doen. Ik doe het zelf op deze manier, omdat ik niet veel zin heb om achteraf de gewichten erin te doen. De makkelijkste en meest ergonomische manier om het gewichtsvest aan te doen is om eerst de gewichten af te nemen en slechts de vest aan te trekken.Vervolgens de gewichtsblokken één voor één in de compartimenten te stoppen. De vest heeft ook compartimenten aan de achterkant.

In dat geval wordt het iets lastiger om de gewichtsblokken aan te brengen. Dan is het vaak handiger om het aan iemand te vragen om de gewichten in te brengen of wanneer je het zelf zou moeten doen de gewichten van tevoren zelf te plaatsen zonder de vest aan. Wanneer er sprake is van de laatste scenario dan kun je het beste het gewichtsvest omdoen vanuit een zittende positie. Bij een staande positie zorgt dit namelijk voor veel ongemak.

Mijn eigen ervaring

Het trainen met een gewichtsvest heeft voor mij goed uitgepakt. In verband met mijn werk en studie red ik het vaak niet om vóór sluitingstijd te trainen. Daarvoor hoef ik mij nu minder zorgen te maken, omdat ik vanuit huis veel van de oefeningen die ik in de sportschool niet kan doen nog wel kan doen.

Wat ik als prettig ervaar aan het gewichtsvest is dat het verstelbaar is in gewicht en ik kan trainen hoe ik zelf wil. Daarnaast was mijn eerste verwachting dat het gewichtsvest van Muscle Power ongemakkelijk zou zijn in het dragen, maar dit bleek toch anders.

Het gewichtsvest is zo gemaakt dat het niet knelt aan je nek, schouders, armen en middel. Hier moet ik Muscle Power toch een compliment voor geven. Bovendien bij het dragen van het gewichtsvest zorgt de klittenband ervoor dat het een goede aansluiting heeft op je lijf. Zit het gewichtsvest te losjes, door aan het klittenband te trekken, is de pasvorm van het gewichtsvest aan te passen. Te strak, dan verstel je het weer op dezelfde manier.

Een aanbeveling voor anderen?

Mocht je van plan zijn een gewichtsvest te willen aanschaffen dan kan ik een aanbeveling doen om een verstelbare gewichtsvest te kopen. Zoals benoemd in eerdere alinea’s heb ik bewust gekozen voor een verstelbare gewichtsvest vanwege de volgende voordelen:

  • Aanpassen van de intensiteit in de oefeningen
  • Draagcomfort (gewichtsblokken of extra gewichten kunnen op een later moment worden aangebracht)

Heb jij ook ervaring met gewichtsvesten, deel dan jouw ervaring door een comment achter te laten.

 

 

You may also like

3 Comments

Jesse 16 augustus 2019 at 13:19

Ik heb zelf een aantal jaren terug een gewichtsvest gekocht van 20kg (niet verstelbaar). Maar gebruik hem zelden meer. Ook voornamelijk omdat ik het gewicht niet kan aanpassen (achteraf slechte keuze geweest). Ik ga denk ik binnenkort toch een verstelbare vest aanschaffen!

Reply
Aleida 11 september 2019 at 20:00

Ik heb net willekeurig deze blog post gevonden en daar ben ik blij mee! Ik ben echt onder de indruk van al die informatie. Blijf alstublieft posten, want u heeft nog een trouwe lezer!

Reply
fitofniet 11 september 2019 at 20:48

Hi Aleida, fijn om te horen dat je de informatie op deze blog post nuttig hebt ervaren! Dank voor je compliment. Ik zou zeker blijven posten!

Reply

Leave a Comment