FitnessFitness Transformaties

Handstand Leren Makkelijker Dankzij deze Handige Tips!

posted by fitofniet 30 april 2017 0 comments
handstand leren

Je wilt graag een handstand doen maar je hebt geen idee hoe je moet beginnen. Je oefent het een paar keer, waarschijnlijk zonder enig resultaat, en je denkt “dit gaat mij nooit lukken” en je geeft het op. Toch wil je diep van binnen wat anders, namelijk een handstand doen. Door de volgende tips te volgen zal je zien dat handstand leren makkelijker is dan je had verwacht!

Lees hieronder wat je wel en vooral NIET moet doen.


Handstand leren voor beginners

Als beginner wil je natuurlijk maar één ding, zo snel mogelijk die handstand leren! Door het TE gehaast willen doen, ga je geheid onnodige fouten maken.

Deze fouten zorgen er niet alleen voor dat je het langzamer onder de knie zal krijgen, maar vooral ook verkeerd!

Daarom heb ik hieronder een lijstje samengesteld met de meest gemaakte fouten. Dus zorg ervoor dat je deze fouten vermijdt!

Meest gemaakte fouten

Dingen die je vooral niet moet doen zijn:

  • Zonder op te warmen of stretchen een handstand doen
  • Niet stap voor stap opbouwen (ik leg straks uit welke stappen dat zijn)
  • Niet genoeg rust/pauzes tijdens het oefenen
  • Weinig oefenen

Ik zal het even kort uitleggen.

Een goede warming-up en stretchen is noodzakelijk. Het voorkomt blessures en verbetert de flexibiliteit van je lichaam. Om een handstand te kunnen doen moet je enigszins flexibel zijn. Het is dus verstandig om eerst een kwartiertje op te warmen en te stretchen.

Tijdens het oefenen merk je vrij snel dat je armen en schouders moe worden. Uit mijn eigen ervaring kan ik je vertellen dat het verstandig is om dan een korte pauze te nemen. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je volgende poging mislukt. Daarnaast kun je jezelf sneller blesseren. Luister dus goed naar je lichaam en neem een korte pauze en ga dan weer verder.

De handstand leren is een kwestie van veel oefenen. Zorg ervoor dat je de oefeningen die ik dadelijk hieronder uitleg minimaal 3x per week oefent. Het liefst iedere dag natuurlijk. Half uur per dag is meer dan genoeg (exclusief warming-up en stretchen).

Zo, nu weet je dus wat je vooral niet moet doen.


Stap voor stap handstand leren

Na de warming-up en het stretchen is het tijd om de handstand te oefenen. Hieronder ga ik je stap voor stap uitleggen wat je moet doen om een handstand te leren.

Stap 1. Handstand tegen de muur

handstand tegen de muur (oefenen)
Een handstand tegen de muur oefenen heeft grote voordelen, namelijk:

  • Je kunt voor een langere tijd op je handen blijven staan
  • Je kunt makkelijker werken aan je techniek (leg ik zo uit)
  • Jouw lichaam raakt sneller gewend aan een handstand

Plaats je handen op de grond, zo ongeveer tussen 10 tot 20 centimeter van de muur af (gezicht richting de muur). Zie bovenstaande afbeelding.

Ga vervolgens op je dominante been staan. Breng je andere been zoveel mogelijk omhoog. Geef nu met je dominante been een zet, krachtig genoeg totdat je benen de muur raken.

Je bevindt je nu in een handstand positie. Probeer deze positie zo lang mogelijk vast te houden.

Lukt het niet alleen? Vraag dan iemand om je te helpen.

Train je armen en schouders als je merkt dat ze te zwak zijn. Is je doel ook om spiermassa op te bouwen? Lees dan mijn blog over spieren kweken.

Stap 2. Handstand techniek aanleren

Handstand techniek aanleren
Als je lukt om een handstand tegen de muur te doen, dan wordt het tijd voor de volgende stap. Het aanleren van de handstand techniek.

Je staat op je handen, met je voeten tegen de muur (zie bovenstaande afbeelding).

Druk vervolgens met je vingertoppen tegen de grond aan. Door dit te doen zal je lichaam naar achteren kantelen. Als je dit lang en hard genoeg doet, zal je merken dat je voeten van de muur afkomen.

Druk minder hard als je merkt dat je teveel naar achteren kantelt. Soms is het zelfs noodzakelijk om de druk helemaal los te laten.

Is het ook mogelijk om je lichaam naar voren te laten kantelen?

Dat is zeker mogelijk.

In plaats van je vingertoppen, druk nu met je pols (of net erboven) tegen de grond aan. Je merkt nu dat je lichaam naar voren kantelt.

Met deze techniek is handstand leren een stuk makkelijker!

Oefen dit net zo vaak totdat je de techniek aardig onder de knie hebt.

Heb je het al onder de knie? Lees dan de volgende stap.

Stap 3. Handstand zonder muur (extra tip)

Nu is het tijd om zonder hulp van de muur een handstand te doen. Het principe blijft hetzelfde.

Herhaal de technieken die je in de vorige stappen hebt geleerd.

Extra tip:

handstand leren extra tip
Voor een betere balans, zorg ervoor dat je hoofd en je handen niet op dezelfde lijn zitten. De positie van je handen en je hoofd moet als een driehoek zijn.

Plaats dus bij stap 1 je hoofd een klein stukje voor je handen. Zie bovenstaande afbeelding ter verduidelijking.

Handstand push-ups

Het is belangrijk dat je eerst een goede handstand kunt doen voordat je aan push-ups begint.

Ik ben zelf momenteel bezig met handstand push-ups. Na mijn krachttraining, werk ik meestal een kleine 15 minuten aan handstand push-ups.

(Tip: je kunt ook gebruik maken van Push-up Grips. Deze parallettes zijn ideaal voor handstand push-ups).

Wil je mijn handstand push-ups zien? Kijk dan de video op mijn instapgram.

Vond je deze tips over het leren van de handstand nuttig? Wil je nog meer weten of loop je ergens mee vast?

Laat het me dan weten door een comment achter te laten!

You may also like

Leave a Comment